Címlap
Fenntarthatósági Témahét a Türr István Gimnázium és Kollégiumban PDF Nyomtatás E-mail
2020. november 09. hétfő, 20:10


A hétköznapok során egyre többször halljuk lépten-nyomon a fenntarthatóság fogalmát, manapság egyre több beszélgetést indítanak el a környezetünk védelmének és megóvásának szempontjai. A Türr Gimnáziumban idén első alkalommal csatlakoztunk a Fenntarthatósági Témahét programjaihoz, így 2020 októberének első hete ennek jegyében telt. Színes programok vártak kicsiket és nagyokat egyaránt -- bízva abban, hogy ezután egész évben az elsődleges célok közé emelkedik a környezetünk védelme az iskola tanárai és tanulói között.

Ahhoz azonban, hogy tudatosan ügyelni lehessen ezekre, előbb a megfelelő információk birtokába kell jutnunk. Ezt szolgálták az interaktív tanórák, melyek “Nézz szembe a szemeteddel!” címmel a felelős fogyasztás és termelés fontosságára hívták fel a figyelmet. A diákok biológia, kémia és földrajz órákon általános tájékoztatást kaphattak a hulladékokról, azok gyűjtéséről és felhasználásáról, valamint a kollégiumi foglalkozások is e köré a téma köré szerveződtek. Dabóczyné Lenkefi Éva tanárnővel angolon is találkozhattak, foglalkozhattak a tanulók a műanyag útjával egy idegennyelvű videó segítségével.  Mindezeket átemeltük a gyakorlatba is – mind az iskola, mind a kollégium épületének közösségi tereibe szelektív hulladékgyűjtőket helyeztünk ki, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy ha élünk a külön gyűjtés lehetőségével, akkor értékes nyersanyagokat juttathatunk vissza a körforgásba. Mostantól az iskolában hat, a kollégiumban öt helyen találhatók meg a hulladékgyűjtők a különböző emeleteken. Helyszínenként két-két edény a papír és a műanyag szétválasztott gyűjtésére biztosít lehetőséget.

Ezzel párhuzamosan hirdettük meg az egész tanévet átölelő tisztasági versenyt osztálytermekben, kollégiumi szobákban, közösségi terekben. Az eredményhirdetésre május végén kerül sor, amikor két kategóriában fogunk eredményt hirdetni: keressük a legrendszeretőbb osztályt, valamint a legötletesebb dekorációt készítő osztályt. Mindkét kategóriában az 1-3. helyezett osztályokat díjazzuk majd értékes nyereményekkel.

Nem ez volt az egyetlen megmérettetés: a diákok egy fotópályázatra is jelentkezhettek az Állatok világnapja alkalmából. Számtalan gyönyörű mű versengett egymással, melyek közül a következő tanulók váltották helyezésre nevezésüket: az első kategóriában 1. helyezett lett Csiba Dóra, 2. lett Szücs Bálint, 3. pedig Polgár Hajni. A második kategória győztese Stankovics Luca, a 2. hely Füzfa Lászlóé, a 3. pedig Verba Ádámé lett. Gratulálunk mindannyiuknak!

Nem maradt el az aktív időtöltés, testmozgás sem. A programsorozat kezdete egy kerékpártúra volt a Somlón Kéthely György tanár úr vezetésével. A résztvevők délelőtt vágtak neki az útnak, Borsosgyőr, Kéttornyúlak, Dáka, majd a Somló irányába haladtak. Nem szegte kedvüket a szeles időjárás sem, a látvány, a hegy hangulata szerintük minden fáradságot megért. Nem csak e túra során volt fókuszban a sport, ugyanis a Mozdul a suli programja szintén az aktivitást, testmozgást tűzte ki célul a fenntarthatósági hét testnevelés óráin.

Az 5-6. osztályosok Fekete Gábor tanár úrral egy kreatív foglalkozáson vehettek részt, ahol az újrahasznosítás jegyében rajzszakkörön szemétszobrokat készíthettek el hőszigetelő hulladékokból. Bernáth-Kertész Csilla tanárnőnél pedig fantáziadús és ötletgazdag plakátok születettek az újrahasznosítás és fenntarthatóság témájával kapcsolatban. Informatikára is beköszöntött a témahét: Szabó Ildikó tanárnőnél a kisgimnazisták különböző rajzokat készítettek elektronikus formában is.

A programsorozat nagyszabású záróeseménye az erdei iskola volt október 9-én. Az 5.G és a 6.G osztály tagjai egy élménydús napot tölthettek el az Esterházy Erdészeti Iskolában Kupon tanáraikkal, ahol testközelből szemlélhették meg, hogy miről tanultak a tanórákon, és vidám, kreatív sorversenyen mérkőzhettek meg egymással. Bostai Csilla tanárnőnél a gombászat volt a középpontban, azonosítani, 

megkülönböztető tulajdonságokat és főbb jellemzőket kellett gyűjteni képek alapján. Részletesebben megismerkedhettek ezen az állomáson a diákok a gombák felépítésével. Bernáth-Kertész Csilla tanárnőnél lábnyomokat azonosítottak, amelyek tulajdonosainak fotói a növények között rejtőzve várták megtalálóikat annak függvényében, hogy a hazai erdők szintjei közül hol élnek. Nem csupán azonosításra volt lehetőség, de sok új információval gazdagodtak a tanulók az állatok táplálkozásáról, életmódjáról is. Andó Eszter tanárnő állomásán a madaraké volt a főszerep. A fák közé rejtett képeket távcsővel szemlélték, majd az egyes madárfajok jellegzetességeiről tanulhattak. Fekete Gábor tanár úrnál a termések párosítása volt a fő feladat, növények különböző részeit kellett párba állítani. Nem csupán erdei termésekkel találkoztak, de mindegyik növény a tananyaghoz kapcsolódott, pl.: kukorica, birsalma, gesztenye, szőlő. A sorverseny után többen gombászatra is elindultak a Tanár úrral. Vargáné Hári Rita és Cseke Laura tanárnőknél zöldségfigurák faragása volt a feladat, ahol a diákok igazán kiélhették kreativitásukat és leleményességüket. A végeredmény egészen sokszínű lett: születtek teknősök lilahagyma-páncéllal, kismalacok krumpliból répalábakkal – de ezer szónál is többet mondanak a fotók, amin a diákok vidáman dalolászva, beszélgetve ötletelnek, készítik a figuráikat.

Az erdei iskola rendkívül jó hangulatban telt, nem volt híja nevetésnek, jókedvnek, közös és élményen alapuló tanulásnak. Sok játék, program gazdagította a napot, majd közösen sütkéreztünk az októberi napfényben egy kis elemózsiát majszolva a kalandos hazaút előtt.

A fenntartható fejlődésbe tartozik minden olyan dolog, ami ugyan jelen szükségleteinket kielégíti, de nem teszi kockára a jövő generációinak lehetőségeit a boldogulásra, saját szükségleteik kielégítésére – ennek tudatosítására irányult a fenntarthatósági témahét. Külön köszönet illeti Vargáné Hári Rita tanárnőt, a témahét koordinátorát, aki a gazdag programkínálatot összeállította. Köszönet továbbá a programfelelősöknek, a projekteket és programokat megvalósító tanároknak, valamint a lelkes résztvevő türrösöknek, hogy mindez létrejöhetett. Biztatunk Mindenkit a gondolat megszívlelésére: „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!”

Cseke Laura
tanár

Módosítás dátuma: 2020. november 09. hétfő, 20:33
 


Joomla!. XHTML and CSS.